Vierweg MFB luidspreker

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Re: Vierweg MFB luidspreker

Bericht door Sandrowski »

Salvador schreef:Ach... wat is snel? Ik heb een heleboel geleerd, het volgende (grootste) project dat eraan komt zal stukken sneller gaan. Had niet verwacht dat ik zoveel fouten zou maken, maakt het desalniettemin zeker extra leerzaam dit project.
Wat is snel, tja... mijn woofertjes zitten nog in de doos - al meer dan een jaar, dus ten opzichte daarvan is het erg snel... Ik vind eigenlijk dat, gezien de omvang van je project, het aantal fouten heel erg mee valt. Je bent te streng voor jezelf!

Groet,
Sander
Groet,
Sander
Hans
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Hans »

Salvador schreef:
Hans schreef:Uit welke speaker(s) komt het radiogeluid?
Uit hoog, midden en midlaag komt het radiogeluid. Dus alle H1's....
Als de radioontvangst niet uit de woofer te horen is lijkt het niet op de ingangsprint te ontstaan.

Om te zoeken waar het ontstaat op een aantal plekken een C (100pF à 1nF keramisch) proberen en luisteren of het minder wordt of verdwijnt. Rechtstreeks een C op het IC of de transistor prikken en niet meteen vast solderen. Dat laatste heeft tijdens het testen weinig zin omdat je waarschijnlijk op een aantal plekken een C moet proberen terwijl de printen en de bedrading op de goede plek moeten blijven.

Als het toch ook uit de woofer komt is de ingangsprint verdacht. In dat geval een C-tje prikken tussen IC1.5 en IC1.6, tussen IC1.2 en .3, en T1 tussen b en e. Zoveel mogelijk rechtstreeks op het IC of de transistor pootjes prikken.

Op de H1 printen beginnen met een C tussen 1 en 3 van de ingangsconnector. Daarna C-tjes proberen tussen IC1.2 en .3, IC1.5 en .6, IC10.2 en .3, IC10.5 en .6. Daarna is de LM3886 aan de beurt, een C tussen IC20.9 en .10, en 1 à 10nF tussen de flap en het koelblok.
Als dat geen van allen heeft geholpen kun je nog een C proberen tussen IC21.2 en IC21.3.

Dit zijn vaak vervelende en tijdrovende klussen. Begin jaren 70 gingen wij, met een hoop spullen, voor dit doel meestal naar een plek in Vianen omdat daar toen de veldsterktes van de radiozenders het grootste waren in NL. De radio mensen gingen om te testen soms ook nog naar een paar plekken in Duitsland.

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Hans schreef:
Salvador schreef:
Hans schreef:Uit welke speaker(s) komt het radiogeluid?
Uit hoog, midden en midlaag komt het radiogeluid. Dus alle H1's....
Als de radioontvangst niet uit de woofer te horen is lijkt het niet op de ingangsprint te ontstaan.

Om te zoeken waar het ontstaat op een aantal plekken een C (100pF à 1nF keramisch) proberen en luisteren of het minder wordt of verdwijnt. Rechtstreeks een C op het IC of de transistor prikken en niet meteen vast solderen. Dat laatste heeft tijdens het testen weinig zin omdat je waarschijnlijk op een aantal plekken een C moet proberen terwijl de printen en de bedrading op de goede plek moeten blijven.

Als het toch ook uit de woofer komt is de ingangsprint verdacht. In dat geval een C-tje prikken tussen IC1.5 en IC1.6, tussen IC1.2 en .3, en T1 tussen b en e. Zoveel mogelijk rechtstreeks op het IC of de transistor pootjes prikken.

Op de H1 printen beginnen met een C tussen 1 en 3 van de ingangsconnector. Daarna C-tjes proberen tussen IC1.2 en .3, IC1.5 en .6, IC10.2 en .3, IC10.5 en .6. Daarna is de LM3886 aan de beurt, een C tussen IC20.9 en .10, en 1 à 10nF tussen de flap en het koelblok.
Als dat geen van allen heeft geholpen kun je nog een C proberen tussen IC21.2 en IC21.3.

Dit zijn vaak vervelende en tijdrovende klussen. Begin jaren 70 gingen wij, met een hoop spullen, voor dit doel meestal naar een plek in Vianen omdat daar toen de veldsterktes van de radiozenders het grootste waren in NL. De radio mensen gingen om te testen soms ook nog naar een paar plekken in Duitsland.

Groeten,
Hans
Hartelijk dank Hans! Het is zacht te horen, dus laat ik het voorlopig even zo (achterplaat van box 1 zit nu echt met alle schroeven dicht en dacht toen weer even ''oja!''... enfin, een schroefmachine heb ik niet...). Ik ga hier later eens naar kijken (wellicht volgende week al).
Interessant verhaal! Er komt een hoop op mij af in dit project... heb al veel kunnen leren.

De middentoner heb ik nu afgeregeld op 224mV, hij stond op 249mV, het klinkt nu echt veel beter en ik lijk zelfs meer details te horen. Heb dat altijd wel vreemd gevonden, als een bepaalde unit iets te hard staat, dat dan details minder worden., waarschijnlijk iets met balans en dat andere units dan niet meer de kans krijgen. Het klinkt echt fantastisch! Heb soms wel eens het idee dat ik te weinig hoog heb, maar het hoog is goed, het is immers een magnetostaat van Infinity en die produceert een veel neutraler geluid (overigens komt het hoog er vanaf alsof het membraan echt niets weegt, zeer fijn hoog).

Je hebt natuurlijk nog het rendement van de units, maar als ik dat even buitensluit, de units van 4 Ohm heb ik allen afgeregeld op 400mV en bij midden (de 3'' middentoner is 8 Ohm) kwam ik uit op 224,4mV in mijn berekening (zie twee pagina's terug). Ik dacht juist dat een unit met een hogere weerstand, harder zou moeten staan, maar ik kom in de uiterste stand van de afregelpotmeter bij lange na niet op 400mV en hoger, klinkt ook niet, want 249 mV was al teveel. Een 4 Ohm unit is 3dB efficiënter t.o.v. een 8 Ohm unit, dan moet ik een 8 Ohm unit toch 3dB luider afregelen?
Ik weet niet hoe ik moet berekenen hoeveel dB 400mV (ik ga hier van de woofer uit, die afgeregeld is volgens 544MKII specificatie) bij 20mV input is.
Ik raak in war gezien als voorbeeld de 545 woofer en middentoner 4 Ohm zijn, beide rond de 400mV worden afgeregeld, maar de tweeter 8 Ohm is en tussen 445 en 457 mV wordt afgeregeld.

Het klinkt in iedergeval goed nu ;)
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Goed te horen dat het goed klinkt, eer van je werk 8-) .

Ik had zelf gedacht dat er nog wel wat te sleutelen valt aan het mid, deze is verre van recht:
D7608-920010.jpg
Waar heb je nu uiteindelijk de crossover punten gelegd?

Groeten,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Rene_N schreef:Goed te horen dat het goed klinkt, eer van je werk 8-) .

Ik had zelf gedacht dat er nog wel wat te sleutelen valt aan het mid, deze is verre van recht:
Waar heb je nu uiteindelijk de crossover punten gelegd?

Een rechte dome unit niet bestaat ook niet :) De crossoverpunten zijn zoals eerder beschreven al van te voren bepaald aan de hand van ervaring van anderen met de EMIT K (een voormalig Infinity ingenieur) en deze 3'' middendome begint vanaf 700Hz, op aanraden van iemand die deze unit al meermaals heeft gebruikt en Hi end systemen bouwt. Deze dome werkt van 700 tot 3500Hz, daarna neemt de EMIT K het over.

Je kunt wel streven naar een zo recht mogelijke frequentiekarakteristiek, uiteindelijk moet het wel goed als één geheel klinken en als muziek, zo dicht mogelijk bij de realiteit... een rechte box kan ook voor geen meter klinken....

De Visaton WS17E werkt van 200Hz tot 700Hz.
ws17e4ohm.jpg
Ik begin het idee te krijgen dat midlaag nog ietsjes luider moet, maar ik kan pas een nuttig realistisch oordeel treffen als ik de boxen beide in stereo kan horen.
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Helaas kan ik deze luidsprekers niet meenemen naar de vergelijking/meeting a.s. zaterdag, de bestelling die door GLS bezorgd zou worden is niet gelukt... bezorger was te vroeg gekomen (niet op aangegeven tijdstip)... ben daar ook wel klaar mee met GLS... :roll: Nu had ik de enige keuze om het pakket (met draad.....) te laten bezorgen bij een pakketshop hier in de buurt, wordt vrijdag bezorgd, shop is al dicht als ik klaar ben met werken, zaterdag kan ik niet, zondag dicht, maandag werken en dinsdag, dus kan het pas volgende week woensdag ophalen en weer verder met box 2... zucht :roll: :roll: :(

Volgende keer maar draad bij TME bestellen... Conrad komt ook zijn woord niet na (vandaag bezorgen, niets gezien... wacht op het relais voor de L1 print...Duitsers :roll: )
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Zijn er belangstellenden die de elektronica morgen willen zien? Ik zou evt. de nog niet volledig bedrade tweede versterkerplaat mee kunnen nemen.
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Oja, de Dayton USB microfoon is vannacht besteld!
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Ben inmiddels bezig met de bedrading, heb vannochtend het draad kunnen ophalen bij het pakketafhaalpunt.

Ik ga tot diep in de nacht door om box twee spelend te krijgen :)
DSC_6758.JPG

Was een leuke gezellige MFB dag!!
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Was toch nog niet gelukt, ga nu verder...

Dit is overigens hoe box 1 is bedraad:
DSC_6712.JPG
DSC_6713.JPG
DSC_6714.JPG
DSC_6715.JPG
Plaats reactie