Welnu dan. Ik zal proberen samen te vatten wat ik on topic heb gezien.
Er waren drie issues. Oplopend laag, afscherming en lay-out. Ik zal beginnen met oplopend laag en de andere twee apart in een reactie zetten.
Tav oplopend laag blijf ik vragen houden tav het effect van aarding. De Amplitude-faseplot van Rene op tab 9 is verklaarbaar als je het beschouwd als een combinatie van het gewenste signaal (versnelling dus +2 helling) en een frequentie-/tijdsonafhankelijke (= statische) overspraak.
Hieronder twee plaatjes waarin dit soort overspraak gemodelleerd is. het signaal is boven de resonantiefrequentie op -20 dB en de overspraak is op -60 dB.
Het eerste plaatje laat de situatie zien wanneer het overspraak signaal in-fase is (0 graden). Onder de resonantiefrequentie is hij dan juist uit-fase en dat geeft een anti-resonantie, terwijl de fase op lagere frequenties naar 0 graden gaat. Dit is wat ik in het begin had met mijn ACH01's in de SEAS drivers
out-of-phase.png
Het tweede plaatje laat de situatie zien wanneer het overspraak signaal uit fase is (dus -180 graden, wat weer in-fase is onder de resonantiefrequentie). Je krijgt dan wat Rene en velen van jullie al eerder gezien hebben. In dit geval gaat de fase naar beneden gewoon door op +180 graden. De reden dat je toch bij de meting de fase verder ziet doorlopen tot meer dan +180 graden is het gevolg van het hoogdoorlaatfilter van de sensor zelf.
in phase.png
Omdat de overspraak statisch is kan hij niet door wervelstromen of afscherming ontstaan omdat die maatregelen wel frequentieafhankelijk zijn en dan blijft er telkens maar een ander overspraak pad over en dat is mechanische vervorming. Een mogelijke verklaring is dan de knijpkracht op het aluminium profiel. Echter daar mag aarding tgeen effect op hebben. Zoals door jullie geconstateerd is geeft het geleidend inklemmen van de aluminium drager een kortsluiting van de aluminium spoelkoker. Die kortsluitstroom kan enorm groot zijn (het dempt immers de beweging) en daardoor geeft het ook een kracht op de aluminium balk door het strooiveld van de magneet. Dat is op zich ook wel frequentieafhankelijk maar een functie van de snelheid dus minder stijl dan de versnelling. Door het aanbrengen van de aarddraad kan het zijn dat je de stroom een andere weg laat volgen waardoor de kracht minder wordt. Ik geef toe dat het een beetje vergezocht is maar ik weet even geen betere verklaring. je moet dat evt verder uitzoeken door systematisch te experimenteren. Ik ben daar nog niet aan toe omdat ik mijn lay-out nog niet scherp heb.
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.