murata smd piezo

Discussies rond versnellingsopnemers voor MFB boxen
Plaats reactie
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Re: murata smd piezo

Bericht door Rene_N »

motoindo schreef:... verbinding is tussen drager en massa kan ik mij zo voorstellen dat er een ongewenste koppeling tussen amp output en massa optreed
Zal ongetwijfeld meespelen naast de elektromagnetische instraling.

Proef 4, het moest er van komen, ik heb de 3 SMD's op printje in het alu U profiel gelijmd, blauw is dubbelzijdig plakband, zwart = gelijmd met de zwarte 10 sec lijm:
8067 in 12 liter kast, blauw = 3x SMD piezo in alu U, geaard en dubelzijdig plakband vs zwart gelijmd met zwarte 10 sec lijm.png
Ziet er dus goed uit. Ik denk dat het U balkje en de overdwars gemonteerde SMD's gunstig werkt. Als je op het balkje met de hand in de lengterichting drukt zie je geen reactie in het gebied rond de 5 Hz. Druk je op de smalle kant dan zie je dat wel. Dat laatste zal niet veel zijn in de spreekspoel gemonteerd. Daarnaast zal het U balkje de krachten van de spreekspoel niet geheel opsluiten, de spreekspoel kan nog ovaal vervormen.

Groet,

Rene

PS Ik heb dezelfde alu U balk ook toegepast met een "ouderwetse" paddenstoel, zie hier. Het resultaat is opvallend gelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ds23man
MfbLabs Gebruiker

Bericht door ds23man »

Balkje wel of niet geaard?
De Sapman
Rene_N
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Rene_N »

Balkje is geaard (draadje in het aluminium geklonken), plakband tussen balkje en spreekspoel. Iemand over dat laatste nog tips?
ds23man
MfbLabs Gebruiker

Bericht door ds23man »

Waar is Rob gebleven, is sinds dinsdag niet meer op het forum geweest.
De Sapman
David
MfbLabs Gebruiker

Bericht door David »

Dat heb je wel eens.
Yeah party on with MFB DSP!
ds23man
MfbLabs Gebruiker

Bericht door ds23man »

Blijft vreemd, in 14 dagen tijd 79 posts en actieve input en opeens niets meer. Op vakantie was ie al geweest. Dan krijg ik de neiging om de rouwadvertenties te gaan checken.
De Sapman
motoindo
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Heb hem zojuist een mailtje gestuurd.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door RMSAcoustics »

Ik dacht dat jullie op vakantie waren.
Ik reageerde elke keer als ik mailtje kreeg dat er iets op het forum was en die kreeg ik niet meer.
Waarschijnlijk zag ik een keer niets om te reageren en dan komt er blijkbaar geen mailtje meer en omdat ik veel andere dingen had bleef het stil aan mijn kant.
Sorry!

Zag al wel bemoedigende resultaten.
ik zal alles even checken en kom dan met een inhoudelijke reactie.

Rob
ds23man
MfbLabs Gebruiker

Bericht door ds23man »

Afgelopen week waren er wat problemen met de forumsoftware. Maar gelukkig is er niets aan de hand!
De Sapman
RMSAcoustics
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door RMSAcoustics »

Welnu dan. Ik zal proberen samen te vatten wat ik on topic heb gezien.
Er waren drie issues. Oplopend laag, afscherming en lay-out. Ik zal beginnen met oplopend laag en de andere twee apart in een reactie zetten.

Tav oplopend laag blijf ik vragen houden tav het effect van aarding. De Amplitude-faseplot van Rene op tab 9 is verklaarbaar als je het beschouwd als een combinatie van het gewenste signaal (versnelling dus +2 helling) en een frequentie-/tijdsonafhankelijke (= statische) overspraak.

Hieronder twee plaatjes waarin dit soort overspraak gemodelleerd is. het signaal is boven de resonantiefrequentie op -20 dB en de overspraak is op -60 dB.
Het eerste plaatje laat de situatie zien wanneer het overspraak signaal in-fase is (0 graden). Onder de resonantiefrequentie is hij dan juist uit-fase en dat geeft een anti-resonantie, terwijl de fase op lagere frequenties naar 0 graden gaat. Dit is wat ik in het begin had met mijn ACH01's in de SEAS drivers
out-of-phase.png
Het tweede plaatje laat de situatie zien wanneer het overspraak signaal uit fase is (dus -180 graden, wat weer in-fase is onder de resonantiefrequentie). Je krijgt dan wat Rene en velen van jullie al eerder gezien hebben. In dit geval gaat de fase naar beneden gewoon door op +180 graden. De reden dat je toch bij de meting de fase verder ziet doorlopen tot meer dan +180 graden is het gevolg van het hoogdoorlaatfilter van de sensor zelf.
in phase.png

Omdat de overspraak statisch is kan hij niet door wervelstromen of afscherming ontstaan omdat die maatregelen wel frequentieafhankelijk zijn en dan blijft er telkens maar een ander overspraak pad over en dat is mechanische vervorming. Een mogelijke verklaring is dan de knijpkracht op het aluminium profiel. Echter daar mag aarding tgeen effect op hebben. Zoals door jullie geconstateerd is geeft het geleidend inklemmen van de aluminium drager een kortsluiting van de aluminium spoelkoker. Die kortsluitstroom kan enorm groot zijn (het dempt immers de beweging) en daardoor geeft het ook een kracht op de aluminium balk door het strooiveld van de magneet. Dat is op zich ook wel frequentieafhankelijk maar een functie van de snelheid dus minder stijl dan de versnelling. Door het aanbrengen van de aarddraad kan het zijn dat je de stroom een andere weg laat volgen waardoor de kracht minder wordt. Ik geef toe dat het een beetje vergezocht is maar ik weet even geen betere verklaring. je moet dat evt verder uitzoeken door systematisch te experimenteren. Ik ben daar nog niet aan toe omdat ik mijn lay-out nog niet scherp heb.

Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RMSAcoustics op ma 07 aug, 2017 10:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie