Vierweg MFB luidspreker

De plek waar iedereen zijn/haar projecten kwijt kan, of vragen over projecten stellen kan!
Plaats reactie
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Re: Vierweg MFB luidspreker

Bericht door Salvador »

Én eergisteren plus gisteren het volgende... :)
DSC_6290.JPG
DSC_6291.JPG
DSC_6294.JPG
De uitsparing voor de versterker aan de achterzijde eruit gezaagd met een figuurzaag, nabewerkt met een vijl.

Vervolgens alle gaten voor de units even op papier gezet in Inventor en op het hout overgenomen. Daarna uitgezaagd en ben nu bezig met de nabewerking.
DSC_6295.JPG
DSC_6300.JPG
DSC_6302.JPG
DSC_6304.JPG
DSC_6305.JPG
DSC_6309.JPG
DSC_6311.JPG
Het 3D model komt tot leven ;)

Volgende stap als ik zometeen klaar ben met het nabewerken, is het aftekenen en maken van gaten voor de bevestiging van de units, dit doe ik met draadbussen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De beste luidspreker, is de luidspreker die voor jou het beste klinkt.
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Ben inmiddels wel wat verder, maar het project ligt vanaf nu (helaas, erg jammer) noodgedwongen drie weken stil. Ik krijg op zijn vroegst pas 11 januari nog zo'n 40 M3 draadbussen binnen, die ik nog mis voor de achterste houten panelen. Die draadbussen zitten er vanaf de (uiteindelijke) binnenzijde van de box in, dus de achterste plaat kan er nog niet op, én dus kan ik niet verder met de behuizing. Jammer, want de vaart zat er flink in...

Mooi signaal dat ik mij nu moet richten op het elektronische gedeelte. Ben op dit moment nog bezig de laatste hand te leggen aan de 3D modellen, daarna ga ik een offerte aanvragen voor het plaatwerk. Zodra ik het plaatwerk heb (met de meeste gaten) ga ik alles nabewerken en eventuele andere gaten nog boren. Dan schroefdraad tappen voor de gaten waar het moet en de boel in elkaar zetten.
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Sandrowski »

Salvador schreef:Ben inmiddels wel wat verder, maar het project ligt vanaf nu (helaas, erg jammer) noodgedwongen drie weken stil.
Het is niet zo dat je niet opschiet... :)
Salvador schreef:Mooi signaal dat ik mij nu moet richten op het elektronische gedeelte. Ben op dit moment nog bezig de laatste hand te leggen aan de 3D modellen, daarna ga ik een offerte aanvragen voor het plaatwerk.
Hmm... ik zou wellicht eerst de boel op een tijdelijk alu-plaatje of houten plaatje monteren, zodat je de elektronica en de drivers kunt testen en afregelen. Stel dat je ontdekt dat je bijvoorbeeld nog een notch-filter o.i.d. nodig hebt, dan kun je dat nog aanpassen. Als alles naar tevredenheid werkt weet je zeker dat je een netjes eindresultaat krijgt.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
David
MfbLabs Gebruiker

Bericht door David »

Bij de Hornbach liggen die M3 draadbussen in t bakkie...

yippie ya ya yippie yippie ya
Yeah party on with MFB DSP!
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

David schreef:Bij de Hornbach liggen die M3 draadbussen in t bakkie...

Nog gefeliciteerd!! :D
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Sandrowski schreef:
Salvador schreef:Ben inmiddels wel wat verder, maar het project ligt vanaf nu (helaas, erg jammer) noodgedwongen drie weken stil.
Het is niet zo dat je niet opschiet... :)
Salvador schreef:Mooi signaal dat ik mij nu moet richten op het elektronische gedeelte. Ben op dit moment nog bezig de laatste hand te leggen aan de 3D modellen, daarna ga ik een offerte aanvragen voor het plaatwerk.
Hmm... ik zou wellicht eerst de boel op een tijdelijk alu-plaatje of houten plaatje monteren, zodat je de elektronica en de drivers kunt testen en afregelen. Stel dat je ontdekt dat je bijvoorbeeld nog een notch-filter o.i.d. nodig hebt, dan kun je dat nog aanpassen. Als alles naar tevredenheid werkt weet je zeker dat je een netjes eindresultaat krijgt.

Groet,
Sander
Hmmja.. in de vier maanden dat ik nu bezig ben, ben ik al best aardig opgeschoten... zit nu op laten we zeggen 65%..

Hmm, nou ik ben een vrij (kuch) eigenwijs typje en vertrouw er al op dat er straks niets uit elkaar ploft (EOD al gewaarschuwd voor geval dat...) :lol: enigste waar ik niet zeker van ben, is hoe de frequentiecurve eruit gaat zien. Ik heb dan wel alles berekend, maar als ik eenmaal alles ga afregelen, ben ik toch benieuwd of er nog ergens dipjes of hellingen in de curve zitten. Geen idee trouwens hoe ik dat overigens - in geval van - moet corrigeren, iemand schreef (volgens mij David) ergens dat het juist makkelijk is om met dit soort filters te werken, gezien je dan nog correcties aan de curve (zo noem ik het) kunt doen... maar dan verschuif je toch de hele frequentieovername?.... Lijkt me wel interessant, bijvoorbeeld een dipje bij (bijv.) 1000 Hz omhoogschroeven.

En tja... als alles uitelkaar ploft... dan wordt het repareren :roll: :lol: Ik leer meestal van fouten waar het meteen goed fout gaat :mrgreen: :? :shock: Ben natuurlijk wel vanplan alles stap voor stap aan te sluiten, trafo's, daarna de voedingsprinten met voedingselco's en stabilisatoren, daarna de printjes met subsoonfilter, daarna de versterkers (met weerstanden en meten bij aanzetten of er een wisselspanning wordt opgewekt... ) met weerstanden en daarna pas de units eraan.
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

David schreef:Bij de Hornbach liggen die M3 draadbussen in t bakkie...

Jippie ja ja jippie jippie jee... :lol: Jij bedoelt denk ik de ''normale draadbussen'' met zowel schroefdraad aan de binnen- als buitenzijde. De rest (draadbussen waren op...) van de draadbussen waar ik op wacht zijn van Bossard en van messing, eigenlijk alleen geschikt voor hard kunststof, hebben m3 aan de binnenzijde en aan de buitenkant kartels en meerdere tierelantijntjes om goed in het materiaal te ''grijpen'', de echte M3 draadbussen geschikt voor hout, acht ik niet geschikt voor MDF, zeker niet voor het Gamma MDF wat ik heb (is wat zachter..). MDF wil nogal gauw gaan bladeren als je een fout maakt. Kreeg twee dagen geleden een mail binnen van TME, dat de draadbussen misschien op 31 dec. nog verzonden worden... we gaan het zien. Zodra ze binnen zijn, zal de boel gestaag vorderen.

Hier wat foto's met de units erin:
DSC_6331.JPG
DSC_6332.JPG
De twee klankkasten van de woofers al gekit, achterzijde wordt gedaan als de achterplaat erop kan (wacht dus nog op de draadbussen... kan nu niets...grrr)
DSC_6336.JPG
en hier hoe de kasten er nu bijstaan:
DSC_6339.JPG
Ready voor 2017 :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sandrowski
MfbLabs Gebruiker

Bericht door Sandrowski »

Salvador schreef:Zeker niet voor het Gamma MDF wat ik heb (is wat zachter..).
Tip van het huys: MDF geschikt voor vochtige ruimtes (dat groenige spul) heeft een hoger aandeel hars en is daardoor een stuk dichter dan normaal MDF. Wel zwaar voor het gereedschap, dat wordt sneller bot. Alternatief is door-en-door gekleurd MDF, dat is bijna HDF.
Salvador schreef:Geen idee trouwens hoe ik dat overigens - in geval van - moet corrigeren, iemand schreef (volgens mij David) ergens dat het juist makkelijk is om met dit soort filters te werken, gezien je dan nog correcties aan de curve (zo noem ik het) kunt doen... maar dan verschuif je toch de hele frequentieovername?.... Lijkt me wel interessant, bijvoorbeeld een dipje bij (bijv.) 1000 Hz omhoogschroeven.
Het is makkelijker om bij een actieve box correcties toe te passen omdat je geen rekening hoeft te houden met het dynamisch gedrag van de driver die de boel bij passieve filters in de war schopt. Dat wil niet zeggen dat actieve filters makkelijk zijn... Afgezien van de standaardfilters (Bessel, Linkwitz, Butterworth enz.) is het berekenen van analoge filters een vak apart.
Om het jezelf makkelijk te maken is het een goed idee om drivers te kiezen met een zo vlak mogelijk frequentieverloop, die zeker 1 oktaaf na de overnamefrequentie vlak blijft lopen. In dat opzicht is een 4-weg zoals jij die maakt geen slecht idee.
Tegenwoordig is het echter zowat 2017 en is er zoiets als de MiniDSP 2x4 HD. Daarmee is een 4 weg wisselfilter opzetten en achteraf allerlei rare correcties toepassen een fluitje van een cent.

Dat gezegd hebbende vind ik het altijd wat onzinnig om zoiets krachtigs als een DSP te hebben voor iets wat eigenlijk toch nooit wijzigt. Ik gebruik de MiniDSP vooral om het filter eerst digitaal in elkaar te draaien - zo simpel mogelijk - en dan dat te vertalen naar een 'ouderwetsch' analoog ontwerp. Zo kun je jezelf zonder te solderen helemaal uitleven op het filter en hoef je maar één keer hoofdpijn te krijgen van het berekenen van de analoge variant.

Groet,
Sander
Groet,
Sander
David
MfbLabs Gebruiker

Bericht door David »

Salvador schreef:de draadbussen waar ik op wacht zijn van Bossard en van messing, eigenlijk alleen geschikt voor hard kunststof, hebben m3 aan de binnenzijde en aan de buitenkant kartels en meerdere tierelantijntjes om goed in het materiaal te ''grijpen'
Die bedoel ik ook. Heb even gegoogled, en heb net gezien dat het niet 'draadbus' heet maar 'inschroefmoer'.

Nadeel van een DSP crossover vind ik dat je het vaak toch hoort. Ik heb verschillende systemen beluisterd, en vooral in het hoog bij lagere volumes, hoor je het. Het is niet dat het niet kan, maar om het goed te doen heb je gewoon meer processing power nodig dan is voorzien in de meeste audio DSP's. Ook de 24bit audio DSP's filteren vaak 12 bit bij wat complexere filters. En das gewoonweg niet genoeg.

SNR = 12 * 6.02 dB + 1.76 [dB] = 74 dB (ongewogen) maximaal. En als je uit gaat van een headroom van een gezonde 18dB dan heb je effectief iets dat je hoort in zachte passages. Dit gaat er ook nog van uit dat je 12bit effectief hebt. Door afrondingsfouten is het vaak nog net iets minder. Zonder signaal is het geheel wel stil, door interne rekentrucs.

DSP's met voldoende processing power bestaan, maar die zitten niet meer in een betaalbare klasse.

Evengoed, voor het bepalen van een optimum is het zeker geschikt, en is zeker gemakkelijker dan met de soldeerbout steeds aan te moeten passen. Goede filtering maken is zeker niet eenvoudig, de juiste afstelling kunnen bepalen is nog moeilijker.

Het is zinvol om van de losse drivers een breedbandige (ongefilterde) meting te doen, want dan weet je of er buiten het gebied waar je de drivers wilt gebruiken 'rare dingen gebeuren', zoals ernstig opbreken, waar je in je filtering rekening mee moet houden. Het kan je evenzo helpen om het meest geschikte kantelpunten te bepalen.
Yeah party on with MFB DSP!
Salvador
MfbLabs Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Salvador »

Zucht... de M4 draadbussen voor de middentoners en EMIT K tweeter blijven niet zitten in hout en draaien compleet door. Dan maar wel schroeven in het hout... het is niet anders. De M3's doen het wel goed. Nu maar gaten gaan vullen met MDF vuller.... :roll:
Plaats reactie