Salvador schreef:de draadbussen waar ik op wacht zijn van Bossard en van messing, eigenlijk alleen geschikt voor hard kunststof, hebben m3 aan de binnenzijde en aan de buitenkant kartels en meerdere tierelantijntjes om goed in het materiaal te ''grijpen'
Die bedoel ik ook. Heb even gegoogled, en heb net gezien dat het niet 'draadbus' heet maar 'inschroefmoer'.
Nadeel van een DSP crossover vind ik dat je het vaak toch hoort. Ik heb verschillende systemen beluisterd, en vooral in het hoog bij lagere volumes, hoor je het. Het is niet dat het niet kan, maar om het goed te doen heb je gewoon meer processing power nodig dan is voorzien in de meeste audio DSP's. Ook de 24bit audio DSP's filteren vaak 12 bit bij wat complexere filters. En das gewoonweg niet genoeg.
SNR = 12 * 6.02 dB + 1.76 [dB] = 74 dB (ongewogen) maximaal. En als je uit gaat van een headroom van een gezonde 18dB dan heb je effectief iets dat je hoort in zachte passages. Dit gaat er ook nog van uit dat je 12bit effectief hebt. Door afrondingsfouten is het vaak nog net iets minder. Zonder signaal is het geheel wel stil, door interne rekentrucs.
DSP's met voldoende processing power bestaan, maar die zitten niet meer in een betaalbare klasse.
Evengoed, voor het bepalen van een optimum is het zeker geschikt, en is zeker gemakkelijker dan met de soldeerbout steeds aan te moeten passen. Goede filtering maken is zeker niet eenvoudig, de juiste afstelling kunnen bepalen is nog moeilijker.
Het is zinvol om van de losse drivers een breedbandige (ongefilterde) meting te doen, want dan weet je of er buiten het gebied waar je de drivers wilt gebruiken 'rare dingen gebeuren', zoals ernstig opbreken, waar je in je filtering rekening mee moet houden. Het kan je evenzo helpen om het meest geschikte kantelpunten te bepalen.