+1motoindo schreef:Goed idee, van dat aparte xls topic.
MFB Piëzo opnemer problemen?
-
Hans
- MfbLabs Gebruiker
Re: MFB Piëzo opnemer problemen?
Groeten,
Hans
Hans
-
Hans
- MfbLabs Gebruiker
Bij de piezo-op-buisje discussie kwam ook de vraag op of de buzzers in een rond zwart huisje bruikbaar zouden zijn. Dus toch maar een paar besteld, deze van TME.
De opbouw is eenvoudig, een 15mm diameter piezo ligt los op een randje, twee contact veren drukken de piezo aan en maken contact met de rand en de bovenkant van de piezo.
De capaciteit van mijn 3 exemplaren is 13.3nF, 12.4nF en 11.8nF. De 15nF die in de spec staat zie ik bij deze exemplaren niet terug. Vastgekit op een aangepast X12 opnemer printje en ingebouwd in mijn testwoofer AD8067MFB4 met open bakje: De metingen zien er goed uit:Blauw is de opnemer en zwart de NF meting.
Door de grotere 15mm piezo is de opnemer output groter als bij de 12mm piezo's: 66mV bij 1V@100Hz over de woofer klemmen.
Ziet er allemaal zeer positief uit, de enige bedenking die ik heb is over de levensduur van deze constructie bij gebruik in een woofer.
De grotere opnemer output kan kritisch worden bij opnemers met een FET.
Als de piezo wordt aangesloten op een FET opamp is de grotere output geen probleem, 20mm of 27mm diameter piezo schijfjes kunnen dan waarschijnlijk ook met als voordeel een betere signaal-stoor verhouding van het opnemer signaal.
Groeten,
Hans
De opbouw is eenvoudig, een 15mm diameter piezo ligt los op een randje, twee contact veren drukken de piezo aan en maken contact met de rand en de bovenkant van de piezo.
De capaciteit van mijn 3 exemplaren is 13.3nF, 12.4nF en 11.8nF. De 15nF die in de spec staat zie ik bij deze exemplaren niet terug. Vastgekit op een aangepast X12 opnemer printje en ingebouwd in mijn testwoofer AD8067MFB4 met open bakje: De metingen zien er goed uit:Blauw is de opnemer en zwart de NF meting.
Door de grotere 15mm piezo is de opnemer output groter als bij de 12mm piezo's: 66mV bij 1V@100Hz over de woofer klemmen.
Ziet er allemaal zeer positief uit, de enige bedenking die ik heb is over de levensduur van deze constructie bij gebruik in een woofer.
De grotere opnemer output kan kritisch worden bij opnemers met een FET.
Als de piezo wordt aangesloten op een FET opamp is de grotere output geen probleem, 20mm of 27mm diameter piezo schijfjes kunnen dan waarschijnlijk ook met als voordeel een betere signaal-stoor verhouding van het opnemer signaal.
Groeten,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Hans
Hans
- motoindo
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
Absoluut, voor gebruik met kleinere maten lijkt mij dit een ideale oplossing. Of die veertjes op termijn storingsvrij blijven is een kwestie van testen.Hans schreef:Ziet er allemaal zeer positief uit, de enige bedenking die ik heb is over de levensduur van deze constructie bij gebruik in een woofer
Zat er al aan te denken om het rondje van de volgende starbass wat groter te maken.Hans schreef:Als de piezo wordt aangesloten op een FET opamp is de grotere output geen probleem, 20mm of 27mm diameter piezo schijfjes kunnen dan waarschijnlijk ook met als voordeel een betere signaal-stoor verhouding van het opnemer signaal.
-
esgigt
- MfbLabs Gebruiker
Ik heb daar een "ongunstig" voorgevoel bij... ik vrees voor metaalmoeheid.motoindo schreef:Of die veertjes op termijn storingsvrij blijven is een kwestie van testen.
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Bij de Conrad buzzer is de piezo aan het randje gelijmd en zijn de aansluitdraden gesoldeerd. Het is een 12mm piezo schijfje.
Gaf wel een hoge resonantiepiek.
Zijn er al meetresultaten bekend van de starbass contructie?
Groeten,
Rene
Zijn er al meetresultaten bekend van de starbass contructie?
Groeten,
Rene
- Sandrowski
- MfbLabs Gebruiker
Dat, en dat de veerjes of de piëzo gaan stuiteren bij grote versnellingen.esgigt schreef:Ik heb daar een "ongunstig" voorgevoel bij... ik vrees voor metaalmoeheid.
Ik ben er mee bezig. Ik heb het ding nagemaakt in aluminium en zit nog even te wachten tot TNT het voor elkaar krijgt (ze maken er een bende van op het moment) om mijn printjes te leveren. Ik zal vanavond wat fotootjes plaatsen.Rene_N schreef:Zijn er al meetresultaten bekend van de starbass contructie?
Groet,
Sander
Groet,
Sander
Sander
- motoindo
- MfbLabs Gebruiker
- Contacteer:
De starbass printjes zijn gisteren door de fabriek op de post gedaan, ik verwacht ze ma-di volgende week binnen te hebben. Sander, hebt je het gootsteenputje gemaakt of het sterretje ?Sandrowski schreef:Ik ben er mee bezig. Ik heb het ding nagemaakt in aluminium en zit nog even te wachten tot TNT het voor elkaar krijgt (ze maken er een bende van op het moment) om mijn printjes te leveren. Ik zal vanavond wat fotootjes plaatsen.Rene_N schreef:Zijn er al meetresultaten bekend van de starbass contructie?
-
Hans
- MfbLabs Gebruiker
Rondsnuffelend op het internet kwam ik een grote variatie van dit soort buzzers tegen. Andere steek van de contacten, andere capaciteit, andere diameter, andere hoogte. Wel veel met een resonantie frequentie in de buurt van 4 kHz, daar heb ik er gewoon een van geprikt. Hoe de interne montage is daar kom je helaas pas achter als je er een openmaakt.Rene_N schreef:Bij de Conrad buzzer is de piezo aan het randje gelijmd en zijn de aansluitdraden gesoldeerd. Het is een 12mm piezo schijfje.
Gr. Hans
Groeten,
Hans
Hans
- Rene_N
- MfbLabs Gebruiker
Ik heb nog wat andere piezo probeersels gemaakt. Wellicht geeft het nog inspiratie
. Ook eentje die niet goed werkt, wie o wie weet waarom, daarover zo meer.
Als eerste een soort Star Trek Enterprise: Werkt goed. Niveau is wat zachter. Ik had eerst een 10mm piezo, op de middelste foto een 12mm piezo, ging iets beter. Resonantiepiek is zeer goed gedempt. Solderen is een probleem, het kristal houdt niet van locale warmte, je hebt zo een barst. Soldeerbout op minimum zetten zodat soldeer nog net smelt helpt (bij mij op 300 graden).
Een soort radar boot: Werkt ook goed maar je moet veel gewicht toevoegen om een beetje signaal te krijgen, zie de laatste foto. Het vierkant knippen geeft nog een paar dB extra signaal. Geeft een hele sterke resonantie helaas.
Als laatste de brievenbus, deze werkt niet goed, komt bijna geen signaal uit, wat er uitkomt heeft te weinig laag. Heel verrassend, Ook met het plaatsen van een gewichtje. Ik heb zelf wel een idee waarom het niet goed werkt, ik hoor graag jullie gedachten. Groet,
Rene
Als eerste een soort Star Trek Enterprise: Werkt goed. Niveau is wat zachter. Ik had eerst een 10mm piezo, op de middelste foto een 12mm piezo, ging iets beter. Resonantiepiek is zeer goed gedempt. Solderen is een probleem, het kristal houdt niet van locale warmte, je hebt zo een barst. Soldeerbout op minimum zetten zodat soldeer nog net smelt helpt (bij mij op 300 graden).
Een soort radar boot: Werkt ook goed maar je moet veel gewicht toevoegen om een beetje signaal te krijgen, zie de laatste foto. Het vierkant knippen geeft nog een paar dB extra signaal. Geeft een hele sterke resonantie helaas.
Als laatste de brievenbus, deze werkt niet goed, komt bijna geen signaal uit, wat er uitkomt heeft te weinig laag. Heel verrassend, Ook met het plaatsen van een gewichtje. Ik heb zelf wel een idee waarom het niet goed werkt, ik hoor graag jullie gedachten. Groet,
Rene
Laatst gewijzigd door Rene_N op di 15 nov, 2016 21:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sandrowski
- MfbLabs Gebruiker
Het sterretje. Ik kan jouw printontwerp niet gebruiken helaas, want de tot beschikking staande spreekspoelen zijn te groot (50mm) of te klein (26mm). Fotootjes:motoindo schreef:Sander, hebt je het gootsteenputje gemaakt of het sterretje ?
Dit is voor een 26mm spreekspoel. 1mm dik aluminium, 5mm hoog. De hangpennetjes aan de zijkanten zijn 1mm hoog (give or take), dus de handel hangt 4mm in de spreekspoel. Gelijmd met power-epoxy. De verdieping in het midden is ongeveer 1,6mm diep, zodat de print er in valt. Het weegt niks. De print voor de piëzo zal nog wel wat gewicht toevoegen, maar alles bij elkaar verwacht ik zo rond de 1 gram.
Rene_N schreef:Als eerste een soort Star Trek Enterprise:
Aardig bedachte montage zo! Interressant... ik zou denken dat de montage hetzelfde is als die 'AWACS' montage, maar dan met een balkje er boven. Vreemd dat het dan niet werkt.Rene_N schreef:Als laatste de brievenbus, deze werkt niet goed, komt bijna geen signaal uit, wat er uitkomt heeft te weinig laag. Heel verrassend, Ook met het plaatsen van een gewichtje. Ik heb zelf wel een idee waarom het niet goed werkt, ik hoor graag jullie gedachten.
Groet,
Sander
Groet,
Sander
Sander